x
Sıralama seçin
Toplam 17 ürün görüntüleniyor.

Fıstık Çeşitleri

 

Pek çok kişinin severek tükettiği fıstık, çeşitli familyalardan gelen meyvelerin ortak ismidir. Kuruyemiş olarak tüketilen ve özel soslar ile lezzet kazandırılan kabuklu fıstık çeşitleri başta olmak üzere mutfakta kullanılan dolmalık fıstık türleri en çok bilinenler arasındadır. En lezzetli fıstık çeşitlerine Ünal Kuruyemiş farkıyla kolayca ulaşabilirsiniz.

 

Fıstık Çeşitleri Nelerdir?

 

Fıstık çeşitleri ayırt edilirken, kuruyemiş olarak tüketilenler ve mutfakta kullanıma uygun olanlar olarak ikiye ayrılabilir. Kuruyemiş olarak tüketilen fıstık çeşitleri, yer fıstığı, Siirt fıstığı, Antep fıstığı, kaju, tuzsuz ve tuzlu fıstık, çiğ fıstık, soslu fıstık gibi türleri kapsar. Bu tür farklı isimlerle adlandırmalar, fıstığın menşei ve kavrulma şekli ile ilgilidir. Ayrıca fıstığın kabuklu ya da kabuksuz olmasına göre de farklı türlere ayrılır.

 

Antep fıstığı, ayrı bir lezzete sahip olan ve yeşil rengi ile dikkat çeken bir kuruyemiştir. Ağaçgillerden olan Antep fıstığı, sakız ağacının meyvesinin kabukları içerisinden çıkar. Bazı yörelerde "Şam Fıstığı" adıyla da anılan Antep fıstığı, diğer fıstıklara oranla nispeten daha yüksek etiketli olabilir. Ana vatanı İran, Türkmenistan ve Türkiye olan Antep fıstığının dünya üzerinde en çok yetiştirildiği alanlar, yine adı geçen ülkelerdir. Kuruyemiş çeşitleri arasında en beğenilen çerezlerden biri olarak öne çıkan Antep fıstığı aynı zamanda eczacılık ve pasta yapım sektörlerinde de yaygın olarak kullanılır.

 

"Fıstık çamı" olarak bilinen diğer bir kuruyemiş türü ise çam ağacına ait kozalak meyvesi içerisinden çıkarılır. Sert kabukların kırılmasıyla elde edilen çam fıstığının besin değeri oldukça yüksektir. Şemsiye formunda bir görünüm sergileyen fıstık ağacı genellikle tüm Akdeniz ülkelerinde yaygın olarak yetişir. Ortalama 20 metreye kadar uzanan ve geniş tepeli bir çam şeklinde olan fıstık ağacında yüzlerce kozalak yetişse de, ağacın fıstık üretebilmesi ancak 20 yıldan sonra mümkündür. Bu nedenle çam fıstığı, ticaret değeri oldukça yüksek olan bir tohumdur.

 

Türkiye'de Akdeniz ve Ege bölgelerinde yetişen yer fıstığı, kumlu toprak ve sıcak hava seven, çok yıllık bir bitkidir. Yer fıstığının ülke üzerindeki merkezi Brezilya olarak bilinse de aslında Afrika ülkelerinden Senegal'de daha çok yetiştirilir. Yaprakları toprak üzerinde olsa da asıl meyveleri toprak altında yetiştiğinden köksü bitkiler arasında kendine yer bulur. Kuruyemiş olarak tüketilen yer fıstığı, içerdiği sağlıklı yağlar açısından da son derece zengindir. Fıstık yağının içerisinde gliserid, lionik asit ve olerik asit gibi değerli maddeler olduğundan, fıstık taneleri yağ endüstrisinde ham madde olarak kullanılır. Fıstıktan yağ elde edildikten sonra kalan posası da margarin yapımı ve sabun üretim sektöründe değerlendirilir.

 

Mutfakta Kullanılan Fıstık Çeşitleri

 

Mutfaklarda kullanılan fıstık çeşitlerinin en başında Antep fıstığı yer alır. Başta baklava yapımı olmak üzere, pek çok hamur işinde ve gıda sanayisinde tercih edilen Antep fıstığı önemli yardımcı malzemeler arasındadır. Kişisel mutfaklarda, özellikle de tatlı yapımı ve süsleme konusunda en çok kullanılan ürünlerden biridir.

 

Fıstık türleri arasında yer alan çam fıstıkları, mutfaklarda dolmalık fıstık adı ile tanınır. Kendine has tadı ve aroması ile hem pilavlarda hem de etli yemeklerde çokça tercih edilen dolmalık fıstıklar, tatlı çeşitleriyle de muhteşem uyum içerisindedir. Bu sebeple mutfakta kullanılan çam fıstıkları, tatlılık ve dolmalık olmak üzere farklı şekilde temin edilebilir. Öte yandan besleyici özellik sunması sayesinde, sade halde ya da macun formunda da tüketilebilir.

 

Fıstık Besin Değeri

 

2000 kalorilik bir yetişkin diyeti kapsamında günlük 100 gram tüketilen fıstık kalori ihtiyacının %28'ini kapsar. 100 gram fıstık içerisinde yaklaşık olarak 565 kalori vardır. Bu açıdan değerlendirildiğinde günde 100 gram fıstık tüketen bir yetişkin, günlük karbonhidrat ihtiyacının %5'ini, yağ ihtiyacının %78'ini ve protein ihtiyacının ise %53'ünü karşılar. 100 gram fıstık için öngörülen besin değerleri şu şekildedir:

 

  • Karbonhidrat:16.12 gr
  • Protein: 25.5 gr
  • Yağ: 49.12 gr
  • Lif: 8.4 gr
  • Şeker: 4.62 gr
  • Kalsiyum: 91 mg
  • Demir: 4.6 mg
  • Fosfor: 374 mg
  • Potasyum: 703 mg
  • Çinko: 3.25 mg
  • Sodyum: 17 mg
  • Bakır: 1.142 mg
  • Manganez: 1.7 mg
  • E vitamini: 8.3 mg
  • Doymuş yağ: 6.1 gr
  • Çoğul doymamış yağ: 24.3 gr
  • Tekil doymamış yağ: 15.6 gr

 

Fıstık Faydaları

 

Ara öğünlerde sağlıklı bir atıştırmalık olarak tercih edilebilecek olan fıstık, içerdiği zengin besin değerleri ile vücuda faydalı bir besindir. Tok tutması ve enerji vermesinin yanı sıra lifli yapısı sayesinde de sindirim sisteminin normal çalışma fonksiyonunu destekler. Fıstığın başlıca faydaları şunlardır:

 

  1. Kalp ve damar sistemini korur: Fıstığın içerisinde yer alan tekli ve çoklu doymamış yağ asitleri, kalp sağlığını destekler. Özellikle bünyesindeki oleik asit kötü kolesterol olan LDL seviyesini düşürür, iyi kolesterol olan HDL seviyesini artırır.

 

  1. Safrada taş oluşumunu engeller: Yapılan bilimsel araştırmalar, düzenli fıstık tüketiminin safra kesesinde taş oluşma riskini azalttığını ortaya koymuştur.

 

  1. Kanseri önler: Bağırsak hareketlerini düzenleyici yapısı olan fıstık, özellikle kolon kanserinin önlemede güçlü bir silahtır. İçeriğinde bulunan beta sitosterol adlı madde, tümörlerin büyüyerek kansere dönüşmesini engeller.

 

  1. Kilo vermeyi kolaylaştırır: Fıstığın içerisinde yer alan yağ ve protein yapısı uzun süreli tokluk sağlar. Özellikle yüksek protein içeriği sayesinde sporcuların ve diyet yapanların listesinde sıklıkla fıstık ezmesi tükettiği görülür. Aşırıya kaçmadan, günlük tüketilen 40 gram fıstık, yeterli enerjiyi ve tokluk hissini sağlar.

 

  1. Gebelikte bebek gelişimini destekler: Fıstık içerisinde yer alan folik asit, gebeliğin başlamasından önce ve gebelik boyunca fetüsün nöral tüp defekti riskini minimuma indirir. İyi bir folat kaynağı olduğundan hem bebeğin gelişimi için hem de annenin sağlıklı vücut fonksiyonları için yararlıdır.

 

  1. Ruh sağlığını destekler: Fıstığın içeriğinde bulunan "triptafon" adlı madde, mutluluk hormonu olarak bilinen serotonin miktarının artmasını sağlar. Genel anlamda sinir sağlığı için de faydalı olan fıstığın, depresyon ve anksiyete problemleri olan kişilerin menüsünde olması tavsiye edilir.

 

  1. Kan şekerini düzenler: Fıstık, içerdiği besin değerleri yanı sıra yağ ve karbonhidratlarla desteklenen yapısı sayesinde kan şekerinin birden düşmesini önler. Bu da ani acıkma hissini yok edeceğinden, ara öğünlerde fıstığın ideal bir atıştırmalık olarak tercih edilmesini önemli kılar.

 

  1. Saç ve cilt sağlığını artırır: Fıstık, içerdiği E vitamini sayesinde, saç derisinin sağlıklı forma kavuşmasını ve cildin parlak görünmesini sağlar. Cilt kızarıkları, egzama ve sedef hastalığına iyi geldiği bilinen fıstık, cilt hücrelerinin sağlıklı çalışmasına da katkı sağlar.

 

  1. Vitamin ve mineral deposudur: Fıstık içeriğinde bulunan B6, B9 vitaminleri yanı sıra riboflavin, niasin, tiamin ve pantotenik asit gibi pek çok faydalı içeriğe de sahiptir. Çinko, potasyum, manganez, bakır, kalsiyum, selenyum ve demir bakımından da zengin olduğu için organ fonksiyonlarının sağlıklı çalışmasına destek sağlar.

 

Fıstık Nasıl Tüketilir?

 

Fıstık; tatlı yapımında, mutfak yemeklerinde kullanıldığı gibi keyif anlarında sağlıklı atıştırmalık olarak da tüketilir. Farklı aromalarla tatlandırılan fıstık çeşitleri tek başına tüketilebileceği gibi salata ya da yoğurt içerisinde katılarak da tüketilebilir. Toz veya macun haline getirildiğinde sütlü tatlılar üzerinde hoş bir aroma sağlar.

 

İster mutfakta isterseniz de atıştırmalık olarak tüketebileceğiniz fıstık çeşitlerine Ünal Kuruyemiş kalitesi ile kolayca ulaşabilir, bütçe dostu fıstık fiyatları ile güvenli ve sağlıklı alışverişin keyfini çıkarabilirsiniz.

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.