ÜNAL KURUYEMİŞ GENEL MÜDÜRÜ MERAK EDİLENLERİ SİZLER İÇİN CEVAPLADI

11 Ekim 2019
ÜNAL KURUYEMİŞ GENEL MÜDÜRÜ MERAK EDİLENLERİ SİZLER İÇİN CEVAPLADI

Ankara’nın dört bir yanındaki 50 satış noktası üzerinden hizmet veren ÜNAL KURUYEMİŞ, her şubesinde aynı lezzette, aynı tazelikte ürün ve hizmet standardı sunarak, otomasyon tabanlı teknik alt yapısı sayesinde başarılı bir stok yönetim politikası uygulamakta. Şirketimizin Genel Müdürü Mustafa Fazıl Erbil’e kuruyemiş sektörü ve Ünal Kuruyemiş ’in çalışmaları ile ilgili merak ettiklerinizi sorduk.

Kendinizden Bahseder misiniz?

İsmim Mustafa Fazıl Erbil. Bu iş dede mesleği, dedemden babama, babamdan da bana geçen bu meslek 3 nesildir devam ediyor. Ünal Kuruyemiş 1956 yılında kuruldu. Bu işin ilk adımı Saman Pazarı’nda atıldı. Daha sonra babamlar, babamlardan da ben bu işi devraldım, şu anda 3. kuşak olarak bu işi götürüyorum. 1991 yılına kadar toptan satış yaparken o yıldan itibaren perakende satış yapmaya başladık. 1991 yılında ilk şubemizi Bahçelievler 7. caddede açtık. Ondan sonra bugün itibariyle 50 mağazaya ulaştık. Bugün 13 bin m² kapalı alanda hizmet veriyoruz. Bir adette Ankara Gimat toptancılar sitesinde Anker Kuruyemiş markamız adı altında toptan satış mağazamız var. Buradan piyasadaki kuruyemişçilere ve sayısız devlet kurumu, bakanlıkların kuruyemiş ihtiyaçlarını karşılıyoruz.

Kaç Üretim Merkeziniz Var?

Sincan 1. Bölge Organize Sanayi Bölgesi’nde 13 bin m² kapalı alana sahip bir tesisimiz ve şuan Kahramankazan Saray'da yapım aşamasında olan 5 bin m² büyüklüğünde olmak üzere toplamda 2 tesise sahibiz.

50 Mağaza Sadece Ankara’da mı, Farklı İllerde de Şubeniz Var mı?

Şuan için 50 mağazamızın hepsi Ankara’da, başka illerde mağazamız yok.

Şubelerinizi Kendiniz mi Açıyorsunuz, Bayilik mi Veriyorsunuz?

Bizde franchising yok. Şubelerimizin tamamında kendi personelimiz çalışıyor. İsim hakkı da vermiyoruz. Ürünlerimizi de sadece kendi mağazalarımızda satıyoruz. Franchising sisteminin kısa vadede doğru ama uzun vade de markaya zarar verdiğini düşünüyorum. O yüzden bu sisteme sıcak bakmıyoruz.

Türk Toplumunda Kuruyemişin Özel Bir Yeri Var mı?

Türkiye’de toplum kuruyemişi seviyor. Toplumumuzda çayın nasıl özel bir yeri varsa çayın yanın da en güzel giden atıştırmalık. Dolayısıyla çayın nasıl özel bir yeri varsa kuruyemişin de özel bir yeri var. Kuruyemiş artık hediyelik olarak da Türk toplumunda kullanılıyor. Biz de bu yönde bir çalışma yaptık. Özel hediye kutuları hazırladık, sadece Ankara’da faaliyet gösterdiğimiz için ‘Ankara Hatırası’ adını verdiğimiz kuruyemiş hediye paketleri hazırladık. Ayrıca toplumumuzda şekerlemenin de önemli bir yeri var. Özellikle bayramlarda ikramların başında geliyor.

Ramazan ve Bayramların İşlerinize Önemli Bir Etkisi Var mı?

Ramazan ayı ve bayramlar bizim için önemli günler. İşlerimize ciddi oranda katkısı oluyor. İşlerimiz bu günler de açılıyor. Satışlarımız ciddi oranda artıyor. Ancak eski Ramazan ve Bayramlar yok. Bu günlerde satışlarımız önceki yıllara göre azalıyor. Çünkü artık insanlar Ramazan’ı Ramazan gibi bayramı da bayram gibi değerlendirmiyor. Bugünler insanlar için artık tatil fırsatı olarak değerlendiriliyor. İnsanlar sürekli bir çalışma içerisinde ve bayramlardaki birkaç günlük arayı bayram olarak değil de dinlenme ve tatil olarak görüyorlar. Dolayısıyla o eski ikram iltifat kültürü zayıfladı. Bu da yıldan yıla bu günlerde satışlarımızın düşmesine neden oldu.

Üretim alanında ülke olarak sorunlarımız var mı?

İşin özü aslında biz üretimden çıkarak tüketen bir toplum haline gelmişiz. Bir an önce bundan vaz geçmeliyiz. Tarıma destek vermemiz gerekiyor. Üretmezsek kuruyemişi de dışarıdan almak zorunda kalırız. Bunun sonu yok. Bugün kuruyemiş yarın başka bir ürün derken elimizde avucumuzda bir şey kalmayacak. Tarım Bakanlığı son dönemde bazı atılımlarda bulunuyor. İnşallah bundan sonra biraz daha bu konulara hız verilir. Bizim şirket olarak üreticiye kapımız açık. Doğru projelerde üreticiye destek veririz. Üreticiye destek olmak lazım. Destek olduğumuz üretici ürününü yetiştirsin. Biz bu ürünleri alırız. Üreticiler bizim gibi büyük montanlı çalışan firmalara gelsinler. Üreticiler istedikleri fiyata ürünlerini satamıyorlar. Satamayınca motivasyon kaybı oluyor ve üretmekten vazgeçiyorlar.

En çok hangi ürünler rağbet görüyor?

Çekirdek Türkiye’de en çok tüketilen üründür. Kabuklu ceviz, fındık, incir, badem ve kayısı en çok satan ürünler arasındadır. Sağ olsun Canan Karatay gibi hocalarımızda sürekli olarak bu ürünlere dikkat çekiyor.

Okul kantinleri ile ilgili bazı çalışmalar var. Sizin bu yönde bir çalışmanız var mı?

Fikir olarak yaygınlaştırılmaya çalışılıyor. Fakat üretici ve okullar kar marjı koyunca ürünün fiyatı öğrencinin bütçesini aşıyor.  Bir liraya çiğ köfte veya cips satıldığını düşünürsek öğrenciler ne yazık ki besleyici değeri olmayan ürünlere yönelmiş oluyor. Ürünlerimizin hepsi çok doğal yapılara sahip. Üzerlerinde kaplama dediğimiz uygulamalar olmadığı için çok faydalı ve katkısız ürünler. Tüm dünyada atıştırmalık ürünler arasında belki de zararsız tek ürün. Zararı olmadığı gibi faydaları saymakla bitmez.

Marketlerde ürünleriniz satılıyor mu?

Biz marketler ile çalışmıyoruz. Satış yapımız içerisinde marketler yok. Bunun nedeni ise marketler sadece fiyat odaklı çalışıyor. Bizim ürün kalitemiz teklif edilen fiyat yapısına uymuyor. Ünal Kuruyemiş ile rekabet edecek firma fiyatla rekabet etmesin. Ama kalite ve hizmet ile rekabet edecekse herkesle rekabete hazırız.  Biz elimizden geldiğince kaliteli malı ucuza değil hesaplı vermeye çalışıyoruz. 

Şubelerinizden biraz bahseder misiniz?

Biz şirket olarak franchise vermiyoruz. Elli ayrı noktada satış mağazalarımız var. Franchise ile hızlı büyüme imkanımız var. Fakat bu büyümenin sadece kısa süreli olacağı inancındayız. Kısa vadede daha çok kişiye ulaşarak daha fazla kar elde edilebilir. Kontrol mekanizmasının çok iyi yürümesi gerekir.  Biz açık ürün sattığımız için ürünlerimize dışarıdan ürün karıştırılma riski var. Böyle bir şey olduğunda direkt olarak marka zarar görür. Bu nedenle uzun vadede zarar görmemek için franchise işine girmedik. İklim olarak Ankara kuruyemiş için uygun. Bu nedenle Ankara dışına mağaza açmıyoruz. Nem ve rutubet kuruyemiş için uygun değil. Kalitemizin düşeceğini düşündüğümüz için bu yönde bir girişimimiz olmadı.

Yeni projeler var mı?

Ankara Hatırası adını taşıyan bir projemiz var. İnsanlar gittiği yerlerden meşhur olan gıda ürünlerini almak istiyorlar. Türkiye’de en kaliteli kuruyemişin Ankara’da toplandığını ve satıldığını düşünenlerdenim. Ankara Hatırası projesi için teneke kutu tasarımları yaptık. Nasıl Afyon’a uğrayan biri sucuk veya lokum alıyorsa Ankara’ya geldiğinde de kuruyemiş alsın istiyoruz. Biz projenin tohumlarını attık. Belki sonuçlarını görmek çocuklarımıza kısmet olur. Bu alanda çalışmalarımıza devam ediyoruz. Dr. Kuruyemiş diye bir projemiz var.  Bu projemizde ürünün sağlıklı olduğuna dikkat çekmek istiyoruz. Henüz Dr. Kuruyemişe ağırlık vermedik. Üzerinde çalışmalarımız devam ediyor.

Online olarak bir web sayfası üzerinden satışlar yapıyoruz. E-Ticaret sayfamız üzerinden Türkiye’nin her noktasına ürün gönderebiliyoruz. Örneğin daha önceden Ankara’da müşterimiz olan kişiler tayin nedeni ile farklı illerde yaşamlarına devam ediyorlar. E-Ticaret sitemiz sayesinde eski müşterilerden çok olumlu dönüşler aldık.

Sosyal Sorumluluk veya Kamu Yararına Çalışmalarınız Var mı?

Biz firma olarak çalışanlarımızın tamamıyla birlikte bir aile olma kültürü oluşturmaya çalışıyoruz. Bu doğrultu da çalışanlarımızın çocuklarının eğitim sorumluluğunu üstleniyoruz. Bu yönde onların eğitim masraflarını karşılamak için burs imkânları sağlıyoruz. Ayrıca engelli öğrencilerin kermesleri oluyor. Oralara ücretsiz kuruyemiş gönderiyoruz ve kermeslerde satarak kendi harçlıklarını çıkarıyorlar.

Müşteri Memnuniyetini Nasıl Ölçüyorsunuz?

Danışma hatlarımız var, internet sitemiz de dilek şikayet bölümlerimiz var direk iş yerlerindeki personelimizle müşterilerimizin herhangi memnuniyetsizliği karşısında hemen hatamız kusurumuz varsa telafi etmeye çalışıyoruz. Böylece tespit edilen hatalar olursa burada incelemeye alınıyor ve bunlar kendi kalitemizin artmasına da yardımcı oluyor. Biz kalite odaklı çalışıyoruz. Bu tür şikayetleri de ciddiyetle takip ediyoruz. Zaten rekabetin de kalite odaklı olmasını amaçlıyoruz. Bu sadece biz de değil tüm her yerde böyle olmalı. Biz bu yönde de bir çalışma yaparak ‘Kuruyemiş Kuruyemişçiden Alınır’ diye bir slogan oluşturduk. 

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.